EGO ANALYSIS: 3
EGO ANALYSIS: 3. INFLATION, (Swedish)
INFLATION, FÖRDUBBLING OCH BESATTHET. (p +)
Några viktiga frågor i samband med Jagets elementära
funktioner är:
- På vilket sätt använder Jaget dessa
funktioner för att lösa problemet med inre psykiska
driftmotsättningar (spänningar)?
2. Vad är det slutgiltiga mål som Jaget uppställer
vid den specifika lösningen?
a) Vid den primära Projektionen, dvs vid Participationen
löser Jaget den inre motsättningen på så
sätt att båda aspekterna av det polära driftparet
förlägs utåt i objektet (total projektion). Därmed
får objektet "båda" driftinnehåll,
och blir i subjektets ögon , objektet "Allt" och
därmed "Alls-mäktigt".
Genom participationsprocessen får personen (t.ex. barnet
eller den primitiva människan) även själv andel
i objektens (föräldrar, totemdjur) allmakt. Dessutom
lösas de inre motsättningsproblemen (sekundär narcissism).
Men den vidare utvecklingen stör detta primitiva urförhållande.
Inre utvecklingsfaktorer (t.ex. hos barnet) eller yttre sociala
moment (t.ex. hos den primitiva kulturen) stör denna form
av paradisisk enhet och identitet mellan subjekt och objekt (barn-föräldrar,
primitiv människa - totemdjur). Därmed tvingas subjektet
till att dra tillbaka driftpolariteten och dubbelmakten ifrån
objektet inåt i det egna omedvetna.
En annan möjlighet är att
b) Jaget självt, såsom psykiskt instans, blir mottagare
för dessa båda aspekter av driftpolariteten. I så
fall ökar Jaget med båda dessa energier. Därmed
investeras och tillföres alldeles för mycket energi
i Jaget vilket resulterar i Jagexpansion, eller som C.G C.G.Jung
och Szondi kallar det: JAGINFLATION.
I Fenichels bok "The psychoanalytical theory of neuroses",
får man
bättre perspektiv på dessa problem. Här följer
ett utdrag ur hans kapital om "Omnipotence and selfesteem"
-citat:
"Det primitiva Jaget får objektivt betraktas som svagt,
dvs vanmaktigt i för-
hållande mellan dess egna impulser och yttervärldens
makt, särskilt om man
ställer det i kontrast till det senare mera differentierade
Jaget. Men psykologiskt finns det ännu inte klar avgränsning
mellan det arkaiska Jaget och yttervärlden. Därför
uppfattar det primitiva Jaget sig självt som om hela världen
tillhörde det och får därmed Allmaktskänslor
(primär narcissism).
Ferenczi karaktärisera dessa upplevelser såsom obegränsade
allmaktskänslor, som pågår så länge
det saknas insikt om yttervärlden och objekt. De blir emellertid
begränsade när barnet upplever spänningstillstånd
som det inte kan klara ensam, och vilka leder till koordinerade
rörelser. När miljön (föräldrarna) uppfattar
dessa rörelser som en signal, och som följd därav
förändrar det inre spänningstillståndet,
upplever barnet detta sammanhang såsom en allmakt på
grund av rörelseaktivitet (Allmacht mit Hilfe magischer
Gebärden).
Denna utvecklingsprocess, att Jaget lär sig att urskilja
sig från yttervärlden,
är icke en process som uppstår plötsligt, utom
som utvecklas gradvis.
Dessutom är det en heterogen process, då Jaget utvecklas
och formas av
verkligheten i samband med de egna olika kroppsbehoven. Det Jag
som
utvecklar sig, har på så sätt flera olika "nuclei"
(kärnor).
Det slutgiltiga Jaget får sin slutgiltiga form genom en
syntetisk integration av dessa nuclei (Ich-Zustände). Men
i det mänskliga psyket går ingenting förlorat,
och det finns alltid spår kvar av dessa ursprungliga "Adualistiska
oceaniska och hallucinatoriska upplevelser" som det mogna
Jaget vid sjukdomstillstånd och desintegration's processer
kan regrediera till." (slut på citat Fenichel)
Jag-inflation eller -expansion tyder på att Jaget
har tagit tillbaka de polar motsatta driftenergierna från
objektet. Det har självt blivit mottagare av dessa energier.
Följden blir särskilda karaktärologiska drag, som
man kunde beskriva som ett Jag som vill "vara allt"
eller Jaget som vill "vara båda tillsammans på
en gång" (tendens till storhetsvansinne).
JAGFÖRDUBBLING
Jaginflation innebär automatiskt en Jagfördubbling.
Driftparets ursprungliga motsatta tendenser upphävs nämligen,
på så sätt att dessa motsatta behov inte åtskiljas,
utan i stället sätts bredvid varandra och som båda
samtidigt sådana upptas i Jagets organisation: t.ex. personen
vill eller tro sig vara samtidigt man och kvinna, människa
och djur, kejsare och dräng, Svensson och Napoleon, Krist
och Antikrist).
Sådana motsättningar kan en normal frisk människa
inte acceptera. Men det inflativa Jaget uppfattar dem ej som motsättningar.
Inre Jaggränser och inre normer upplöses, och
därmed slipper Jaget ifrån den tröttsamma och
ibland grymma uppgiften att "komplettera sig". En sådan
komplettering kan hos normala människor ske i yrket, i kärlek
eller i adekvata kontakter med andra människor eller uppgifter,
och därmed absorbera och mildra dessa inre spänningar.
Det inflativa Jaget däremot använder däremot denna
farliga och ofta patologiska mekanism, (inflation) för att
därmed upphäva dessa inre motsättningar, vilket
i verkligheten ej är en adekvat realistisk lösning av
problemen.
Szondi tolkar dessutom denna mekanism som en försvarsmekanism
(dvs som ett tillägg till Anna Freuds klassiska serie av
försvars-mekanismer).
Jaget försvarar sig på så sätt nämligen
mot en hotande situation, (som består av det faktum att
det finns en ökning av den inre spänning, på grund
av medvetandet om dessa inre motsättningar). Dessa kan Jaget
inte uthärda. Försvaret sker genom att helt enkelt
bortse från motsättningarna, upphäva dem (p+ )och
bortse från den logiska omöjligheten att samtidigt
vara t.ex. man och kvinna, människa och djur.
Jaget beter sig som om det kunde vidga sig obegränsat något
som leder i extrem patologisk form till storhetsvansinne.
Jaganalytiskt har vi till nys behandlat följande faser:
- Primär projektion (dvs participation)
- Sekundär projektion och
c. Inflation
Dessa mekanismer tillhör faktor p som enligt Szondi ger upphov
till Jag-diastole. Därmed menas Jagets strävan
att utvidga eller upplösa sina inre gränser och på
så sätt absorbera inre motsatsspänningar.
Projektionsmekanismen har att göra med en förändring
av avgränsningen mellan Jaget och yttervärlden,. Inflationen
upphäver de inre Jaggränserna.
Sekundär projektion kännetecknas av att helheten i den
ursprungliga participations-mekanismen delvis har bortfallit.
Därmed har objektet blivit allsmäktigt och Jaget upplever
sig självt som beroende och svagt. Objektet får därmed
negativa drag. Subjektet känner sig förföljt och
motarbetat och utvecklar drag av förföljesemani. (Psykiatriska
patienter oscillerar ofta mellan dessa båda försvarsmekanismer,
dvs mellan projektiva och den inflativa fasen).
Inflation som besatthet
Begreppsdefinition hos Jaspers:
"Besatthet är det tillstånd under vilket en människa
uppför sig som om hon vore en annan person genom att förändra
röstkvalitet, hållning, ansiktsuttryck och innehåll
i talet. I egentlig mening talar vi om besatthet, när patienten
samtidigt upplever sig som två olika väsen,
som två personer med två olika Jag:"
Den som är besatt, uppger Jagets enhet. C.G.Jung anger som
orsak till detta ett genombrott av ett kollektiv arketyp i det
individuella psyket.
Inflation som ambitendens
Begreppsdefinition hos Bleuler:
"Ambitendens är den samtidiga närvaron av motsatta
tendenser som i verkligheten utesluter varandra."
----------------------------------------------
Szondi behandlar inflation i samband med
- den personliga aspekten
- den kollektiva aspekten och
- den familjära aspekten.
Personlig inflation
Med personlig inflation menas att Jagets fördubbling visar
innehåll från det personliga bortträngda omedvetna.
Freud använder i sin berömda case history om Fallet
Schreber termer som "dubblering" och "storhetsvansinne".
Bakom storhetsvansinne ligger enligt Freud följande processer:
Människan oscillerar mellan hetero- och homosexuella tendenser.
Olika psykiska eller somatiska (hormonella) faktorer kan öka
de homosexuella behoven. Om Jaget reagerar med bortträngning
mobiliseras projektions-mekanismen (se ovan) men även "inflations"-mekanismen
kan användas:
I så fall ersätter patienten det förföljande
objektet med en högre instans. Patienten
anklagar inte längre det tidigare älskade och senare
hatade jordiska projektions-objektet. Däöremot blir
objektet till en övermäktigt och stor kosmisk instans,
t.ex. solen, Gud o.s.v. Alt händer efter en "världsordning".
(Szondi kallar denna form av inflation för "Kosmo-dualunion").
Enligt Freud kan även den paranoide patienten uppdela sig
i flera olika personer, av vilka en oftast har gudomlig kraft
och kvalitet. (Freud hänvisar bl.a. till Ranks analys av
orsakerna till mytbildning.). Sådana komiska element och
förhållande beror enligt Freud, i motsats till Jung,
inte först och främst på det kollektiv-psykiska
innehåll, utan har att göra med det personligt-infantila
förhållandet till den reelle fadern i barndomen.
Detta patologiska vanförhållandet till Gud beror på
ett "faderskomplex" och uppstår genom förskjutningen
och den bekanta överföringsmekanismen.
Denna Jagdubblering orsakas av det infantila, hittills bortträngda
kärleks- och hatförhållandet till fadern. Jaget
splittras i två bredvid varandra stående enheter,
av vilka den ena har Gud-faderns egenskaper. Patienten blir båda
samtidigt. Han dubblerar sitt Jag.
Freud utvecklar den teorin, att den libidoenergi som tas tillbaka
från objektet, används för att ladda Jagets organisation
med ny energi. Därmed uppstår samma situation som en
gång hörde en gång till den normala utvecklingen:
Det infantila Jaget var ursprungligen själv mottagare för
den instinktiva energien (eller i psykoanalytisk terminologi:
var det enda "sexualobjektet").
På grund av sina kliniska iakttagelser kom Freud till den
slutsatsen att det hos den paranoida finns en fixering till denna
"narcissistiska utvecklingsnivå". Karaktäristiskt
för paranoia är att den homosexuella energien, som en
normal människa sublimerar i t.ex. föreningsaktivitet
eller kulturella intressen, hos honom regredierar till det ursprungliga
narcissistiska utvecklingsstadiet.
Karaktäristiskt för denna personliga Inflationen är,
att objektet, hittills mottagare av den bortträngda sexualenergien,
upptas i Jagets organisation och får en egen särskild
inre psykisk existens. Objektet uppträder nu som en del av
Jaget. (En form av inflativ identifikation).
Freuds mästerliga iakttagelse förmåga ledde honom
att även se sambandet mellan förälskelse och infantila
storhetstendenser.
Vid förälskelse regredierar subjektets Jag till den
ännu tidigare "participativa primära projektionsnivån".
Därmed minskas den energi som hittills har används för
att "vitalisera" Jaget. Jaget börjar uppleva sig
som oändligt liten och värdelös i förhållande
till det älskande objektet, som däremot får sig
tillförd denna energi och därmed imaginära kvaliteter
som ökar dess betydelse.
Kollektiv infaltion
Här iakttar vi kollektivt innehåll i inflationsbilden,
vars viktigaste drag är:
Allhet, Allestädes närvaro (bi-présence), Allansvar,
Allskuld.
Dubbleringsidén i tänkandet hos primitiva
folkslag
a) Dubblering av människan och djur.
Det finns många företeelser och ceremonier som tyder
på tron på "dubbelväsen": varulv-legenden,
leopardmänniskor, pantermänniskor i Afrika. Karaktäristiskt
för alla dessa företeelser är att
1: Människa och djur ofta är det samtidigt . i fråga
om stammens totemdjur
2 Det "andra" Jaget som uppträder i djurgestalt
visar grymma, sadistiska drag. (Slutsatsen blir att det
rör sig om ett kollektivt behov att döda, suga blod,
om arkaisk kannibalistiska behov).
Szondis iakttagelse vid analys av paranoider tyder på att
inte (såsom Freud ursprungligen antog) enbart motsättningen
homo- och heterosexualitet bearbetas med hjälp av inflationsmekanismen,
utan att även andra motsättningar som: t.ex. Kain-Abel,
djur-månniska, kannibalism-humanism,
Detta förhållande är särskilt märkbart
hos paranoider med familje-medlemmar som uppvisade epileptiska
symtom.
b) Dubblering av man och kvinna.
Det är slående hur starkt det hermafroditiska motivet
kommer fram i olika sagor, myter och sånger hos primitiva
folk. Ännu hos filosofen Plato i Gästmåltid kan
man läsa myten att det fanns övermänniskor som
var hermafroditiska. Gudarnas rädsla för dem var orsaken
att de förändrade dem till åtskilda väsen.
Sedan dess finns bara män och kvinnor. Var och en är
tvungen att söka sin andra hälft, den partnern som han
blivit skild från.
Flera etnologiska undersökningar tyder på överensstämmelse
i många myter och sagor. Såtillvida att i motivet
ingår den beståndsdelen, att den som deltar i mytens
ceremonier förvandlas till ett nytt "hermafroditiskt
väsen". Den moderna människan är mindre lyckligt
lottad. Hennes enda sätt att uppleva dessa gudomliga känslor
är i drömvärlden. Skulle hon bli medveten om dessa
behov, betraktas hon som psykiskt störd. (En följd av
kulturens utveckling har varit att diktaren i oss ofta sänds
till psykiatriska klinikens mottagining. Den franska filosofen
Michel Foucault har skrivit en bok om detta; The Birth of the
Clinic,1963 )
c) Kollektiv inflation hos den moderna kulturmänniskan.
C.G.Jung urskiljer en socialiserad form av inflation t.ex. hos
en tjänsteman som helt och hållet identifierar sig
med sin arbetsuppgift. (Persona).
Kollektiv inflation skulle bero på "en medfödd
svaghet i personligheten mot den påträngande autonomin
av kollektivt omedvetna innehåll". (Jagsvaghet)
Det kollektiva psyket innehåller nämligen särskilt
de primitiva tendenser som Janet kallar "parties inférieures".
En patologisk inflation inträffar, när en individ "upptar
det medfödda och apriori omedvetet existerande kollektiva
psyket i den ontogenetiskt förvärvade delen av sitt
psyke". (Jung's uppfattning)
Det är på grund av en sådan inflation som individen
uppträder som om han verkligen äger alla de tendenser
som anträffas i det kollektiva psyket, såsom Allmakt,
Allvetande, Allansvar, Gudomlighet, Helighet, osv. Samma tendenser
och upplevelsesätt finns även hos den normala människan,
men "normala" människa håller dem, med hjälp
av bortträngningsprocessen dem borta, från medvetandet.
Enligt Jung var denna individuella bortträngningsprocess
en historisk nödvändighet för individens personlighetsutveckling.
C.G.Jung och hans skola lämnar flera exempel på hur
schizofrena som tillhör olika raser, ändå har
mycket gemensamt i sina hallucinationer och sin patologiska föreställningsvärld.
Likartade arketyper framträder i många olika religioner
och myter.
Freud erkänner faktiskt dessa åsikter när han
pekar på solen som en sublimering av faderssymbolen och
örnen som en symbol för sonen. Freud avslutar sin framställning
på följande sätt:
"I dröm och neuros hittar vi barnet igen med dess egendomligt
egna tänkesätt och affektliv. Denna slutsats bör
vi utvidga till: och där anträffar vi även den
primitiva människan såsom vi lärt känna henne
i historiska och etnologiska studier".
Familjär Inflation
Szondi karaktäriserar familjär inflation såsom
när individen utvidgar sina personlighetsgränser med
innehåll, funktioner och värden samt karaktäristiska
vilka tillhör familjen och inte personen själv. Individen
uppför sig som om han själv var familjen.
|