INTROJEKTION,INKORPERATION, IDENTIFIKATION
EGO ANALYSIS 2. Introjection (Swedish)
INTROJEKTION, INKORPERATION, IDENTIFIKATION
Introjektion är Jagets ursprungliga omedvetna och elementära
strävan att äga och att ta in (inkorporera) värdeobjekt,
värdeföreställningar och andra värdeinnehåll
från den yttre och inre världen. Det omedvetna slutmålet
av varje introjektion är den urmänskliga strävan
att HA ALLT. (Jämför detta med följande formulering
av Smith i "Motivation Research": Objective "facts"
and "information" have no influence on us until they
have become part of our assumptive world, that is, until they
are taken over by us as anchors for our thinking and feeling".
Sandor Ferenczi har redan 1909 formulerat skillnaden mellan
projektion och introjektion på följande sätt:
"Projektion är en utåtförläggning
av subjektiva innehåll i objektet.
Introjektion däremot är en upptagning
av objektets drag i den subjektiva sfären".
C.G.Jung understryker den assimilerande aspekten av introjektionsprocessen:
"Introjektion betyder en assimilering av objektet i subjektet.
Projektion en urskiljning mellan objektet och subjektet på
grund av att ett subjektivt innehåll tillskrivs det yttre
objektet".
Freud karaktäriserade skillnaden kortfattad:
Projektion: "eine Veraüsserlichung
eines inneren Vorganges"
Introjektion: "eine Verinnerlichung eines
aüsseren Objektes, bzw seelischen
Vorganges".
Allt vad har att göra med "ackumuleringsprocessen",
(materiellt, såsom ekonomerna uppfattar det eller kulturellt,
såsom sociologerna uppfattar det) underordnar Szondi till
begreppet "kapital formning". Kapital -( i Szondi's
mening) - kan upptas i karaktären i form av: a) materiella
målsättningar, b) kulturella normer (residuum av kulturell
utveckling) och som c) beteendemönster.
Denna upptagningsprocessen i Jag-organisationen kallas för
introjektion. Därmed får introjektionen som "bron
till verkligheten" en avgörande betydelse
för följande viktiga processer:
1: Utformning av de normer som används i vår
percept-organisation och iakttagelse.processer (jfr faktum att
Vulgärsvar i Ro som kan vara olika i olika kulturmiljö)
2: Utformning av målsättningar av vad personen
vill tillägna sig. (Det inre norm system på grund av
identifieringsprocessen)
3: Karaktärsbildning. 4. Symptombildning
På grund av introjektionens avgörande betydelse för
karaktärsbildningen har jag upptagit ett utdrag av psykoanalytiker
Fenichels framställning av identifikationsprocessen i: "Psychoanalytic
theory of neuroses" och "Collected works": -citat:
"Barnets ursprungliga sätt att uppleva sig självt
och världen som monistisk kallas PRIMARY NARCISSISM. Barnets
första förhållande och reaktion till objekt är
totalitetsreaktioner, som ännu inte är differentierade.
Det betyder att identifikation i sin tidigaste form har såväl
samband med såväl:
1: Driftlivet, (Libido-utvecklingen, den s.k. psykosexuella
utvecklingen): I det här fallet med Oralitet, som med
2: Jag-utvecklingen: Den tidigare varseblivningen har
anknytning till efterhärmning, och 3: Motoriskt beteende.
Gemensamt är att alla tre aspekterna har att göra med
ett Objektförhållande.
Betr.1) Libido utvecklingen, Oraliteten.:
Barnets första reaktion inför objektet är att det
vill ta det till munnen.
Det beror på att det var hungerkänslorna som först
bröt ned dess monistiska upplevelser och tvang barnet att
skilja mellan subjekt och objekt. Genom att ta något i munnen
fick barnet mätthetskänslor och därigenom upphävdes
ett inre negativt spänningstillstånd. På så
sätt har den orala aktiviteten blivit en matrix, en modell
för hur man kan behärska yttre objekt, den yttre världen.
Den första verkligheten omfattar det som man kan ta i munnen,
så att man kan uppsluka den, så att man kan "Inkorperera"
den.
Betr: 2) Jagutvecklingen.
Karaktäristiskt för den primitiva varseblivningsprocessen
är dess samband med motoriska reaktioner. Man förnimmer
genom en kroppsreaktion på objektens påverkan. Det
är dessa inre kroppsförändringar som leder till
kunskap och varseblivning. (Kropps Jaget) Många varseblivningar
som vanligtvis uppfattas som optiska har i verkligheten en kinestetisk
bas (Jfr Piagets teorie om "det sensomotoriska beteendet
som utgångsbas för kunskapsbildning.)
Betr.3) det motoriska beteende
Varseblivningsprocessen kan även bedömas med normen:
passivitets- eller aktivitetsreaktion. I samband med utvecklingen
av Perceptions organisationen bildas även försvarsmekanismer
mot för starka yttre stimuli: "Paralys (Todställ)
reflex." I utvecklingsprocessen överger organismen mer
och mer sin passivt väntande roll. Varseblivningen sker rytmiskt,
(liksom ett fyrtorn med aktivt pulserande cathexis på yttre
intryck, centrifugalt riktade). Det innebär ett primitivt
försök att komma tillrätta med yttervärlden.
Differentiering ger senare upphov till olika system såsom
minne, medvetande, sinnesintryck, avgränsning, osv.
Försvarsreaktionen mot de yttre farorna "Paralysreflexen"
är matrixen för alla senare försvarsmekanismer.
Bortträngning får anses vara en särskild form
av blockering för inre faror och är riktad mot farliga
instinktiva krav.(inre faror!)
I den fysiologiska "kameleont"- reaktionen, dvs. i den
primitiva organismens försök att efterhärmas vad
som iakttas, ligger grunden till den senare psykiska försvars-reaktionen:
"Identifikation med angriparen".
I sina "Collected Works" beskrev Fenichel identifikationsprocessen
ännu utförligare på följande sätt: citat,
"Identifikation innebär att i Jagets organisation inträffar
förändringar som har samband att karaktäristiska
drag av ett objekt blev övertagit och upptagit i subjektets-Jag.
Den processen bör skilja ifrån "libidinös
cathexis" av ett objekt som är den tidigaste form
av objektförhållande. Identifikationens motivkraft
beror alltid på drifternas energi.
Enligt psykoanalysens DYNAMISKA SYNPUNKT kan Identifikationsprocessen
analyseras på följande sätt:
Den specifika endopsykiska objektföreställningen dominerar
över andra föreställningar och andra objektavbildningar
på grund av en stark emotionell investering (cathexis).
Därmed kan den utöva: a) en selekterande och b) en
formerande påverkan över andra psykiska funktions
områden.
Vid en vanlig libido objektcathexis tillgår processen
enligt följande:
1) varseblivning, 2). en endopsykisk objektföreställning
uppstår, 3). den emotionella laddningsprocessen aktiveras
genom. att ett specifik (instinktuell) behov stimuleras. Detta
leder till 4) motorisk urladdningar f.ör att nå objektet,
d.v.s. real aktivitet i yttervärlden.
I introversionsprocessen däremot bryts förbindelsen
med de motoriska urladdningsbanorna så att den reella aktiviteten
avbrytas. (Yttrar sig t.ex. i Ro genom frånvaro av Fb-svar).
Det kan t.ex. hända att Jaget motsätter sig de instinktiva
kraven och utesluter dem från motorisk urladdning. Därvid
uppstår stora inre spänningar p.g.a.- att driften inte
kan förintas. Den enda möjligheten för driften
att nå tillfredsställelse och absorberas är att
den utsätts för ingripande inre förändringar
som gäller såväl driftmålet (tillfredsställelse)
och objekten själva. Förändringar sker på
följande sätt:
a) Jaget omformas och antar karaktäristiska drag av objektet
b) den ursprungliga libidoenergin blir "dé-sexualiserad".
( I artikel "Mourning and Melancholia" 1916 pekade Freud
på att därmed fusionen med agressivitskomponenten upphäv
och ren agressionsenergi frigjörs.)
Betr: a) Utbyte av objekt:
Objektens roll övertas helt eller delvis av Jaget.
Genom identifikationsprocessen förändrar Jaget sin
form "i Detets tjänst". Jaget bjuder sig som nytt
objekt till Detet.
Sannolikt är denna process en nödvändig förutsättning
för att Detet skall överge det yttre objekt, d.v.s.
att dra in den tidigare libidoinvestering ifrån det yttre
objektet. Jaget underordnar sig Detets krav och förändrar
sig självt. Därvid undviker Jaget att använda bortträngning
som försvarsmekanism.
Obs: Ifrån detta perspektiv får Identifikation betraktas
som en försvarsmekanism och hör möjligen till en
ännu tidigare utvecklingsfas än bortträngningen.
- Libido's dé-sexualisering.
Man kan även ta hänsyn till vad som händer med
den endopsykiska objektavbildningen (föreställningen)
för det är den som transformerar och utövar en
formgivande kraft på Jaget. Hittills har den varit skild
ifrån Jagets organisation p.g.a. realitetsprövnings-
funktion. Men nu överskrider objektföreställningen
Jagets gränser och blir en del av Jaget. Objektföreställningen
lämnar formgivning, aktivitet och libidoinvestering till
Jaget. Det betyder att den tidigare inre psykiska skillnaden (gränsen)
mellan det specifika objektet och Jaget upphävs.
Processen skulle få patologisk kvalitet om även gränserna
mellan Jaget och de andra objekten i yttervärlden
skulle upphävas, men här handlar det bara om ett specifikt
objekt. Realitetsprövnings funktion har inte skadats och
den inre psykiska gränsen mellan Jag och yttervärlden
finns kvar. Sannolikt beror det på att den avgränsning,
som det här är tal om, enbart upphävs för
det specifika objektet inom de "mnemiska systemet" och
inte påverkar de andra funktioner i "perceptionssystemet".
Konsekvensen av processen är att Jaget har övertagit
form, cathexis och funktion (som mottagare av driftenergi) av
objekten.
Identifikation kan därmed karaktäriseras som en Jagförändring
som beror på att impulskrav inte längre riktas på
det yttre objektet, på grund av inre (t.ex. Överjaget)
eller yttre hinder (t.ex. olycklig kärlek eller en älskad
persons bortgång).
Den TOPOGRAFISKA SYNPUNKTEN:
Identifikationsfunktionen som sådan tillhör Jagets
område. En normal utveckling innebär att en del av
Jaget, genom identifikationsprocess med föräldrarna,
får en egen status något som ger upphov bl.a. till
bildandet av Överjaget (ett "steg" i Jaget). Alla
dessa identifikationsprocesser pågår omedvetet. Resultatet,
såsom karaktärsbildning, kliniska symtom, kan bli medvetet.
Däremot är identifikationen verkning som försvarsmekanism
helt omedvetet, "automatiskt".
Identifikationen bidrar till att differentiera Jaget från
Detet, men Reiks extrema åsikt att Jagets utveckling
och utformning enbart beror på identifikationsprocessen,
är ensidig. Freuds åsikt att Jaget uppstår ur
systemet "Iakttagelse-medvetande" ("Wahrnehmungs-Bewusstsein"),
förklarar helt uppkomsten av Jaget såsom självständig
psykisk organisation.
Den EKONOMISKA synpunkten:
Den ekonomiska faktorn är Detet's strävan att finna
en ersättning (kompensation) för den bortfallna tillfredsställelsen.
Regel är att objektförlusten är en förutsättning
för en identifikation.
1. Objektförlusten kan ha en verklig orsak, t.ex. en uppslagen
förlovning, skilsmässa, förlust av föräldrar,
make osv.
2. Objekt kan också överges på grund av inre
hinder t.ex. när kastrationsångest blockerar modern
som objekt, eller om Överjaget motsätter sig en specifik
objektinvestering.
För att teoretiskt förstå identifikationsprocessen
är det av intresse att lägga märke till att Överjaget,
som är den inre motspelaren mot drifterna, ändå
har uppstått genom en Identifikation dvs genom en att driften
absorberades för en del i Jaget.
Detta tyder på att för den psykiska utvecklingen
är det inte lust-principen som är avgörande, utan
i sista hand den ekonomiska processen, d.v.s.
spänningsurladdning och möjlighet till absorbering
är viktigare än lustprincipen.
Man ser att identifikationsprocessen är ett försök
hos organismen att urladda spänningar i psykets djupare skikt
för att på så sätt bibehålla den inre
psykiska jämvikten." (slut citat)
--------------------------------------------------------------------------------------
PERSONLIG INTROJEKTION
xxx
Härmed menas en inkorporering i Jaget av
1) Objekt som tidigare varit utsatta för en personlig cathexis
eller av
2) Upplevelser resp. iakttagelser som har en personlig kvalitet.
(Valreaktionen m- tyder på att individen försöker
lösgöra sig från objektet, libidoavlösning
av objektet, ofta är det en inledningsreaktion till k+.
Faktor m tyder dessutom på sambandet med den orala kvaliteten
av libido.)
Skillnaden mellan bortträngning och introjektion
Freud påpekar att vid bortträngning objektet, med dess
libido-cathexis och alla dess inre psykiska föreställningar,
blir upptaget och bortträngd i den personliga omedvetna sfären
av personligheten.
Däremot vid introjektion blir objektet "uppbyggt"
i Jaget.
Karaktärsbildningen får anses vara en rest av övergivna
objekt och återspeglar i komprimerad form historien av alla
tidigare objektval.
Szondi påpekar följande:
1. Man bör skilja mellan Identifikation och Identitet, den
senare beror på "Participation", dvs är en
form av primär projektion.
2. Jagförändringar på grund av objektförlust
återspeglas i testet med valreaktionerna (m- och k+.), m-
tyder på att objektet överges, k+ på att det
inkorporeras.
3. sambandet med Oral libido föranleder Freud att kalla
denna introjektiva form av Identifikation som en form av "psykisk
kannibalism" (sic!)
4. Personlig introjektion (k+) löser problemet med att komma
ifrån objektet genom identifikationsprocessen och icke genom
bortträngning.
5. Detta tyder på att Introjektion (k+) står i motsats
till bortträngning (k-), det rör sig här om olika
former av objektlibido bearbetning och avlösning.
6. (k+) mekanismen har samband med a) karaktärsbildningen
och
b) symtombildningen, av typ "narcissistiska"
störningar: melankoli och k- schizofreni.
Szondi skiljer mellan:
a) den aktiva introjektiva identifikationen (k+) och
b) den passiva projektiva resp. participativa identifikationsform
(p-)
- en inflativ identifikationsform (p+), i vilken Jaget inte
endast vill
"vara som" dvs identisk med objektet,
utan vill vara "både-och" (dvs sig själv
och objektet "dubblering").
Man kan även göra en uppdelning av dessa identifikationsformer
i
a) en materialistisk, k form och
b) en andlig, p form.
Introjektionen kan vidare indelas i tre olika under-kategorien:
1. hyper-introjektion, 2. detalj-introjektion, 3. ad-hoc-introjektion
- Hyper-introjektion kännetecknas av
a) valreaktion k+!! med övertryck.
b) valreaktion d+ som uttryck för ett misslyckad kroniskt
sökande efter det förlorade objektet.
c) valreaktion s- som uttryck för självplågeri
genom det resultatlösa sökandet.
Valreaktionen (k+, d+ och s-) tillsammans hör
till Szondis valsyndrom för melankoli.
2. Detalj-introjektion
En emotionellt övervärderad, men objektivt sett oviktig
del av objektet har introjicerats och blivit målsättning
för sökandet, Detta kan leda till; Fetischism.
3. AD-HOC introjektion
Tidpunkten och den aktuella situationen vid vilka introjektionen
inträffar är ödesdigra. Introjektionen
fungerar som en automatisk kamera: dess mekanism utlöses
vid varje frånskiljning från objektet. I Jaget kvarstår
ett mer eller mindre skarpt avtryck, beroende på den mer
eller mindre starka emotionella spänningen som förhärskade
vid introjektionsögonblicket. Varje människa bär
med sig ett sådant introjicerat psykiskt fotoalbum, där
alla övergivna objekt är avbildade!.
Det är dessa "avtryck", dessa bilder som bestämmer
det som Szondi kallar "Ha-Ideal" (Ego-ideal), och som
avgör kvaliteten av målsättningen för sexualliv,
ambitioner osv. Dessa inre bilders precisionsskärpa beror
delvis på konstitutionella individuella variabler (t.ex.
melankoli), men kan även bero på samspel mellan tidpunkt
och en utomordentligt stark emotionellt spänningstillstånd
i form av en trauma..
Ju mer affektladdad och traumatisk kvalitet situationen har, i
vilket objektet överges, desto skarpare inkorporeras objektet
som bild i Jaget. Man kan säga, att ju skarpare bilden är
introjicerad, desto svårare blir det att i yttervärlden
hitta ett motsvarande objekt. (Jfr. med ökat antal Movement-svar
i Rorschach, som kan tydar på en ökning av individualistiska
selektiva drag hos en individ. L.B.)
Däremot är det lättare att hitta ett objekt, om
introjektionsbilden inte är så utpräglat skarp,
såsom hos vardagsmänniskan (få Movements svar
i Rorschachtest).
Patologiskt skarpa introjektionsbilder finns hos
1. melankolipatienter, 2. fetischister, 3. perversa och 4. kriminella.
Några viktiga aspekter vid bedömning av den här
form av introjektionsprocessen är
- Vilken kvalitet hade,vid frånskiljning, förhållandet
mellan subjekt och objekt?
Är den t.ex. libidinös eller aggressivt färgad?
2. Hur uppförde sig objektet vid frånskiljningen?
Blev subjektet snällt behandlat eller sadistiskt (lugnt,
smekande eller upprört, misshandlande)?
I introjektionsmekanismen påträffar vi en av de för
individens utveckling mest ödesdigra mekanismerna. Den demonstrerar
tydligt den av Freud beskrivna Återupprepningstvång".
(Wiederholungszwang).
Särskild Ad-Hoc Introjektionen tvingar, tvångsmässigt
och omedvetet, individen att uppföra sig som i den ursprungligen
introjicerade situationen. Den bestämmer senare objektval
och objektförhållanden.
Inträffar t.ex. introjektionen i en fas av hat-förhållande,
så kommer individen uppvisa masokistiska drag. Subjektet
uppsöker tvångsmässig senare farliga situationer,
i vilken hon/han utsätter sig för sadistisk behandling
av det nya objektet, dvs blir hatad, pinad, undervärderad,
förödmjukad.
Inträffar den första sexuella spänningen och stiumulansen
på grund av t.ex. intryck av damunderkläder, en naken
fot, en sko med högt skaft, och har introjektions-mekanismen
införlivat just detta detaljintryck, så bestämmer
den bilden individens senare sexualutveckling, I detta fallet
ett beteendemönster som är typiskt för "fetischister".
Den sexuella målsättningen bestäms här av
den inkorporerade objekt-detaljen.
Traumatiska upplevelser i barndomen,
speciellt om de är av sexuellt pervers kvalitet, får
genom introjektionsprocessen en ödesdiger inverkan på
det senare sexuella beteendet. Detsamma gäller ofta även
för utvecklandet av bestämda kriminalitetsmönster.
Szondi tillägger:
1. Sådana komplexbildande upplevelser och scener blir oftast
först
inkorporerade och sedan bortträngda, något som
är av vikt i samband med en psykoterapeutisk riktig behandling,
som i första hand bör syfta till att upphäva bortträngningen
och sedan bör fortsätta med att försöka att
analysera den bestående "Ad-Hoc identifiering"
för att nå medveten insikt hos patienten. (jfr Reichs
"Karaktärsanalys").
2. Det förefinnes vanligen en identifikation, innan bortträngnings-mekanismen
uppträder.
3. De flesta komplex uppstår på grund av introjektionsprocessen.
4. De flesta karaktärsdrag uppstår i samband
med introjektion.
5. Många fixeringar och särskilt svårigheter
i samband med psykoterapeutisk behandling av perversioner och
karaktärsanomalier beror på kvaliteten av introjektionsprocessen.
--------------------------------------------------
Introjektion och symtombildning
Freud beskriver försvarsmekanismen reaktionsbildning på
följande sätt:
1) "En extra förstärkning av den inställning
som motsätter sig bortträngda
driftimpulser." t.ex:
a) Jaget försvarar sig mot anala smutsiga impulser genom
att inta en extra renlig position.
b) Mot aggressioner genom medlidande, osjälviskhet, omtänksamhet,
och alltför stor finkänslighet.
Freud uppfattar sådana reaktionsbildningar som en överdrift
av normala karaktärsdrag. Dessa har fått ökad
energi på grund av en mot-investering (counter-cathexis),
ett bidrag till försvar mot de bortträngda behoven.
-----------------------------------------
Tvångsmekanismer
Szondi uppfattar tvångsmekanismer som uttryck för två
motsatta Jagfunktioner:
1. Bortträngning (k- p0) mot 2. Introjektion (k+ p0)
En kombination av dessa reaktioner leder till Szondis Jag-tvångsbild
(k pO).
Szondi drar följande slutsatser: Vid tvångsmekanismer
har man alltid att göra med
- Bortträngning som primär mekanism (k-) men dessutom
uppstår de flesta symtom på grund av b) Introjektionsmekanismen.
Freuds klassiska sats:
"Symtomet är ett tecken
på och ett uttryck för en otillfredsställd driftspänning,
dvs oftast resultat av bortträngningsprocessen").
Socialt negativa strävanden av t.ex. analkvalitet bortträngs
(k-) medan de socialt positiva strävandena däremot
inkorporeras (k+). Tvängsneurosens kliniska bild bestäms
därmed samtidigt av bortträngningen och introjektionen
(k).
Det som Freud kallar för resultat av reaktionsbildning, är
i själva verket resultat av inkorporering av socialt positiva
drag (k+).
-------------------------------------------------
Narcissistiska störningar
Att observera är att k+ mekanismen inte bara har samband
med tvångsneurotiska mekanismer och bortträngning,
utan även kan uppträda självständigt. I så
fall har vi att göra med störningar som av Freud kallas
"narcissistiska affekter".
K+ reaktion, särskilt om den uppträder med övertryck,
tyder på en total introjektion av polärt motsatta
tendenser i Jaget.
De symtomatiska följderna av total introjektion är:
a) Individen visar två motsatta drag i det manifesta
beteendet, dvs kan vara anal-smutsig, men pedantiskt ren på
ett annat område. Kan vara på det ena området
sadistiskt-aggressiv, men på det andra finkänslig.
Sådant beteende anträffas särskilt hos extremt
extratensiva typer. (Lustmördaren med kanariefågel)
b) Hos masochisten tyder den totala introjektionen (k+) på
att både sadistiska och masochistiska tendenser har introjicerats.
Det är därför att en masochist har så lätt
för att överta den sadistiska partnerns roll. Han borde
i själva verket betraktas som sado-masochist.
c) Fetischisten vill manifest ha en detalj av objektet, men visar
ändå tendenser att vilja ha hela objektet.
d) Melankoliker visar tydligt att han har introjicerat det aggressiva
drag av objektet, men det finns ändå symtom som tyder
på att han inte helt har övergivit de libidinösa
banden till objektet.
e) Det är särskilt beteendet hos autistiska schizofrena
och hebefrena patienter som tydligt demonstrerar vad total introjektion
innebär. De tror att de äger hela världen och att
de även har förmåga att bortskänka hela världen.
Båda dessa driftkrav kommer från det omedvetna (att
ha allt och att skänka bort allt).
Szondi uppfattar detta beteende som ett uttryck för vad han
kallar INTROPROJEKTION (k+ p-), dvs dessa tendenser projiceras,
men inte i yttervärlden utan i Jaget.
---------------------------------------------------------------------------------------------
HYPNOS, Introjektion, Överföring och Psykoterapi.
Det följande är en sammanfattning av ett artikel av
psykoanalysten Radó, "Det Ekonomiska princip"
(1924), i vilket papper han analyserar de djuppsykologiska processer
som ligger bakom hypnos. Han redogör i artikeln för
tre psykoterapeutiska behandlingsmetoder:
1. Den vanliga hypnotiska behandlingen
2. Hypnosbehandlingen med Katharsis
3. Behandling vid medvetet tillstånd: Psykoanalys.
Freud påpekar att vid den klassiska psykoanalysenen "artificiell
behandlingsneuros" uppstår, genom överföringsprocessen.
"Vårt terapeutiska
syfte är att upphäva denna artificiellt uppkomna situation
genom att analysera och upplösa överföringssituationen".
Betr: 1) Den vanliga hypnosen som terapeutisk process:
Hypnotisören aktiverar hos patienten medvetet eller omedvetet
det infantil-erotiska förhållandet barn-föräldrar.
Därmed upprepar han uppfostringsarbetet som en gång
tidigare i utvecklingen tvang barnet att behärska driftlivet
genom bortträngnings-processen.
Hypnotisören övertar Överjagets roll och påverkar
därmed symtomyttringar, som i sista hand beror på bortträngda
impulser. Barnets positivt affektiva förhållande till
föräldrarna var orsaken till att denna "kulturprestation"
(=bortträngningen) lyckades. Genom "narcissistisk supply"
från föräldrarna, dvs genom känslotillfredsställelse
på ett annat plan än genom libidotillfredsställelse,
fick barnet ersättning för att det måste undvara
vissa former av drifttillfredsställelse.
De aktuella sjukdomssymtom som yttrar sig hos patienten, överges
i samband med den hypnotiska behandlingen. Orsaken är att
dessa symtom är knutna till infantil-arkaiska driftmålsättningar
som upphävs av hypnos-processen.
Hypnosen förverkligar nämligen en av den mest "laddade"
målsättningen: att med hjälp av ett konkret
objekt (och icke enbart i fantasin) finna tillfredsställelse.
Den hypnotiska situationen erbjuder nämligen driftlivets
tendenser en manifestationsmöjlighet som, även om den
är delvis hämmad, ändå betyder en form av
"reell" tillfredsställelse. Patienten byter ut
symtomen mot den nya tillfredsställelsen i form av den emotionella
bindning till hypnotisören.
Detta räcker emellertid inte för att förändra
den kroniskt ogynnsamma, inre-psykiska konstellationen. Hypnosen
får anses vara en ny form av symtom, och vid avslutad hypnos
är i allmänhet situationen densamma som tidigare.
Betr. 2) den Katharsiska hypnosen
Här kan vi, i en skarp och utkristalliserad form, iaktta
bildandet och utvecklingen av vad som kallar "behandlingsneurosen".
Hypnotisören använder nämligen sin aktuella psykiska
makt för att upphäva bortträngningsmekanismen,
vilken har varit orsak till symtombildningen.
Den affektiva energi som kommer fram, visar i "rå"
form orsaken till symtombildningen. Genom att på så
sätt energi, som annars bindas av symtomet frigöras,
får energin en möjlighet att nå kontakt med
de motoriska urladdningsbanorna. Därmed uppstår den
ofta omskadande bilden av hypnotisk katharsis.
En kronisk neuros förändras
på artificiellt sätt, genom den katharsiska hypnosen
till en hysterisk attack.
Här kan vi se hur den psykoterapeutiska behandlingen ger
upphov till en koncentrerad behandlingsneuros.
--------------------------------------------------------------------------------------------
TOPISKA SYNPUNKTER på hypnos. (dvs de som tar hänsyn
till de strukturella förhållandena).
Hypnotisören övertar både uppgiften att fungera
som
a) Jag-ideal (dvs representerar de inre etisk-moraliska normar
och målsättningar) och
b) Överjag. Patienten regredierar till den infantila nivån,
där föräldrarna en gång i utvecklingen kontrollerade
beteendet. Vid vanlig hypnos fortsätter den vanliga bortträngningsaktiviteten.
Men vid katharsis-hypnos använder hypnotisören sin maktställning
som en diktator som ockuperat ett annat land. De hittills gällande
lagarna upphävs, och nya bestämmelser införs som
ofta står i motsats till det tidigare Jag-idealet hos subjektet.
(Jfr. Freud: "Ein Fest, das in der Masse zu zweit gefeiert
wird). På så sätt har psykoterapeuten en möjlighet
att oskadliggöra tidigare negativa Jag-idealbildningar.
Det som sker vid hypnos i mycket
koncentrerad form, sker vid varje psykoterapeutisk behandling
i mera utspädd form (i tid och emotionell intensitet). Här
ligger även sambandet med identifikationsprocessen.
I den hypnotiska situationen är kvalitet av den inre psykiska
föreställningen av hypnotisören en blandning av
- den aktuella perceptionsprocessen, som förmedlar instruktionerna
och
- det mobiliserade driftbehovet.
Betr: a)
Den inre psykiska avbildningen av hypnotisören och dennes
verbala instruktioner får en organiserande, selekterande
och formgivande kraft:
En Jag-förändring uppstår
på grund av Identifieringen.
Genom den aktuella hypnotiska processen uppstår ett slags
"parasitärt" Överjag, som drar till sig de
narcissistisk-homosexuella och Oidipus-libido som hittills absorberats
och använts av det ursprungliga Överjag.
Detta artificiella bortrövande av alla dessa driftenergier
från det ursprungliga Överjaget är orsaken till
att
hypnotisören transformeras
från ett "yttre" objekt till en "inre"
psykisk maktinstans. Hypnotisören (eller psykoterapeuten)
blir till ett artificiellt, parasitärt Överjag.
Detta kan positivt användas av terapeuten, men kan även
utnyttjas negativt (t.ex. av de politiska förbrytarna i 1940-45).
Det genetiskt ursprungligare Överjaget visar visserligen
ett visst motstånd mot denna utveckling, men har minskat
i makt. Det blir därmed inte alldeles bortsopat, men dess
verkningsmöjlighet begränsas starkt. Det nyuppkomna
parasitära Överjaget borttränger som en usurpator
och dubbelgångare det ursprungliga Överjagets funktioner
enligt hypnotisörens eller psykoterapeutens
verbala instruktioner.
Hynosens intensitet har samband med den kvantitativa styrkegraden
hos de driftenergier som har övertagits från det ursprungliga
Överjaget, och visar ofta individuella skillnader.
Även en del av medvetandets funktioner övertas
från Jaget, men när Jaget sedan vaknar igen, blir dessa
hypnotiska upplevelser i allmänhet automatiskt bortträngda.
ALLMÄNT:
I början av den hypnotiska resp. psykoterapeutiska situationen
är det framför allt Detets Oidipuslibido som spelar
en avgörande roll. Den aktiveras av hypnotisören och
leder till en Jagregression. Regressionen kännemärkes
av en passiv-feminin-masochistisk inställning, som har samband
med den oralpassiva libido-utvecklingsfasen. (Här ligger
t.ex. orsaken till att somliga patienter vaknar ur hypnosens initialfas
med en skräckupplevelse. Dessa människor upplever dragningskraften
till denna masochistisk passiva inställning som traumatisk.
Jaget flyr från denna regression och vaknar med skräckupplevelser).
Det är den här Jag-regressionen som är avgörande
för att följande infantil-arkaiska reaktionsmekanismer
uppstår:
1. Ett Subjekt-Objekt förhållandet regredierar till
identifikation (som enl. Freud representerar den tidigaste formen
av objektförhållande).
2. Objekt-libido dé-sexualiseras
3. Libido absorberas genom en Jag-förändring. dvs att
objektet uppbyggs i Jaget.
Vid uppvaknandet ifrån hypnos upphävs denna introjektion
och återställs det vanliga objektförhållandet.
För psykoterapeuten är det ytterst viktigt att veta,
att det parasitära Över-
jaget ändå lämnar kvar någon form av "residuum".
Detta beror på att denna "residuum", (den i den
hypnotiska resp. terapeutiska situationen aktuell omformade Oidipus-libido)
behåller den aktuella kvaliteten vad beträffar form
och målsättning. Den psykoterapeutiska resultaten beror
på hur stor del av libido som behåller denna kvalitet,
något som visar individuella differenser. Det är dessutom
denna residuum som är grunden för fortsatt påverkan
och orsaken till att det i framtiden är lättare att
uppnå hypnotiska situationer. Residuumen banar vägen
för fortsatt behandling.
Som hypnosen mest karaktäristiska drag (som får anses
gälla även för den
psykoterapeutiska situationen) är att ett parasitärt
Överjag har bildats.
SAMMANFATTNING: HYPNOS-PROCESSEN
1-a fasen (Progressiv kvalitet):
Bortträngd Oidipus-libido aktiveras, och därmed aktiveras
introjektionsmekanismen med en samtidigt libido dé-sexualisering.
(Detta är samma process som tidigare ledde till uppkomst
av Överjaget).
2-a fasen (regressiv kvalitet):
Det parasitära Överjaget övertar från det
ursprungliga Överjaget dess energiladdning av narcissistisk-homosexuell
och Oidipus kvalitet. Samtidigt börjar projektions processen.
Subjektets Överjagets funktion projiceras för en stor
del på objektet. Därmed uppstår den ursprungliga
infantila situation som rådde innan Överjaget hade
utformats,i form av det ursprungliga barn-förälderförhållande.
I den tiden kontrollerade far eller mor verkligen beteendet.
Det fanns då inte ännu en residuum i form av en inre
psykisk förälderrepresentant.
Regressionen förverkligas på så sätt att
det opersonliga inre psykiska Överjaget transformeras tillbaka
till ett konkret personligt objekt som kontrollerar beteendet.
Samvetets funktion personifieras och konkretiseras åter
i yttervärlden. Därmed får vi ännu bättre
insikt i Överjagetsgenes och andra psykiska processer: Paranoia
får t.ex. uppfattas som en negativ spegelbild av denna process.
Vid hypnos påverkas och förföljs patienten faktiskt
av ett mäktigt objekt utanför. Skillnaden mellan paranoia
och hypnos är, att vid hypnos detta sker inom en positiv
ram (överföring). Patienten accepterar och fogar sig
på grund av det positivt libidinöst och narcissistiskt
färgade förhållandet till hypnotisören resp.
terapeuten.
1. Hypnos i samband med Detet bygger på att det finns ett
bortträngt Oidipuskomplex.
2. I sambandet med Överjaget på dess beredskap att
avstå och överge en opersonlig makt funktion till
a) en "dubbelgångare" genom forcerad artificiell
introjektion och till
b) en yttre person (projektionsmekanism)
3. I sambandet med Jaget, på dess tendens att vid
emotionella spänningstillstånd falla tillbaka dvs regrediera
till ett passivt feminint beteendemönster (har även
samband med Detet orala passiva psykosexuella tendenser, differentieringen
blir mindre utpräglat).
Hypnos innebär mer än vad som innefattas i det klassiska
begreppet "artificiell sömn", och kan bättre
beskrivas med uttrycket "artificiell dröm".
Hypnos är en blandning av:
1. Regressiva Jag-tendenser
2. Oidipus-komplex i Detet
3. Tyranniskt Överjag
- Hypnotisörens konkreta krav
Denna blandning upplevs av individen som en fullbordad önskesituation.
----------------------------------------------------------------------------------------------
KOLLEKTIV INTROJEKTION och den kollektiva världsbilden
Enligt Jung finns i människans kollektiva omedvetna préformerade
bilder: arketyper som gör att barnet "känner igen"
världen, . solen, månen, stjärnorna.
Enligt Szondi uppstår vår världsbild i första
fasen med hjälp av kollektiva projektions- och introjektionsmekanismer
(intro-projektion), som sedan genom den ontogenetiska utvecklingen
korrigeras genom personliga introjektionsmekanismer.
Introjektionsmekanismen uppträder i sin starkaste form vid
3-4 årsåldern
(den första puberteten) samt vid 13-16 årsåldern
(den andra puberteten).
Åldersgränserna torde följa normalutvecklingen.
Endast extremt positiva individer (t.ex. konstnärer) eller
extrem negativa
(patologiska) individer bibehåller introjektionsförmågan
även efter puberteten.
-----------------------------------------
INTROJEKTION (k +) SOM "BRON MOT VÄRLDEN"
Saknas funktion k+, men finns de tre andra Jag-funktionerna (k-
och p) kvar, så får vi i Szonditest Jag-bilden: "Depersonalisation".
(k- p)
Den integrerade fullständiga Jag-bilden borde vara: (k p)
Vid depersonalisation saknas alltså denna positiva k funktion
(k+). Individen
lyckas inte riktigt med att få kontakt med yttervärlden.
---------------------------------------------------------------------------------------------
Kollektiv introjektion och MAGI
Med magiska krafter menas övernaturliga krafter som en del
utvalda anser sig förfoga över och med vilka de kan
påverka utvecklingen i Naturen eller hos andra människor
på ett gynnsamt eller ogynnsamt sätt. ("Magis"
var titeln på den persiske prästen och drömtolkaren.)
Jag-analytiskt är det intressant
att beakta att det här rör sig om en process som har
att göra med att förvandla andlig kraft till reell
kraft.
Uttryckt med Szondis terminologi kan man säga att den magiska
människan har förmåga och kraft att omsätta
sitt inflativa behov, dvs målsättningen att VARA ALLT
till målsättningen att HA ALLT. Prästen eller
magikern anser sig kunna omsätta sina subjektiva önskningar
i realiteten och att kunna påtvinga objektet sin tjänst
genom andlig kraft.
Inflationen ("att "Vara Allt", k0 p+ ) blir till
Introjektionen "att Ha Allt " (k+ p0) . Szondi kallar
denna mekanism för INTRO-INFLATION och pekar på samband
med oraliteten. I magisk praktik kommer oraliteten fram i samband
med en överbetoning av den magiska kraften som finns i "ord"
och i "andedräkt", vilka båda är funktioner
av oral kvalitet. Detta kommer faktiskt tydligt fram i den kliniska
bilden av magisk-autistiskt tänkande schizofrena, liksom
i reaktionen hos barnet vid den normala frånskiljningsprocessen
från föräldrarna. Båda grupperna visar starka
orala fastklamringstendenser, som fungerar tillsammans med introjektionsmekanismen
(k+).
Trollkarlen liksom den autistisk-schizofrene tror att "ord"
förverkligas,
dvs påverkar och förändrar verkligheten.
---------------------------------------------------------------------------------------
FAMILJÄR INTOJEKTION OCH YRKESVAL.
Szondi redogör i "Experimentell Driftdiagnostik"
begreppet Introjektiv-operotropism. Därmed menas
en form av yrkesval vid vilket individen lyckas med att använda
det ursprungliga driftobjektet på ett socialiserat sätt,
såsom yrkesobjekt. (Redan Freud pekade på sambandet
mellan sublimering och identifikationen.)
Familjär introjektiv operotropism
Denna företeelse anses föreligga, om man i samma familj
anträffar t.ex.
endogena psykoser och dessutom en medlem som arbetar som psykiater
eller psykolog. Av motsatsparet manifesteras en strävan patologiskt
hos en familjemedlem, medan motsatta strävan tar sig uttryck
i arbetsvalet hos en annan familjemedlem.
Härmed avslutas sammanfattningen av identifikation (den aktiva
introjektiva
identifikationen, k+ funktionen).
---------------------------------------------------------------------------------------------
|